Finaliści konkursu "Inwestujemy u siebie"

10.02.2017

Znamy finalistów konkursu "Inwestujemy u siebie" - uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, którzy stworzyli projekt inwestycji w innowacje na wybranym lokalnym rynku. Wybranych 12 zespołów zaprosimy w marcu na galę finałową, która odbędzie się w Przedstawicielstwie Komisji Europejskiej w Warszawie. Na twórców najlepszych spotów i projektów czekają nagrody - tablety oraz smartfony.

Zadanie konkursowe było złożone - wymagało od uczestników nawiązania współpracy z wybraną firmą lokalną i wspólnego opracowania pomysłu na inwestycje w innowacje, które przyczynią się do pozytywnych zmian w społeczności lokalnej. Uczniowie kręcili spoty, które miały zachęcić inwestorów do realizacji ich pomysłów. Projekty pokazywały fakty dotyczące rynku lokalnego, konkretnej firmy oraz perspektywy przyszłego zysku (nie tylko finansowego, ale też rozwoju regionu, społeczności, nowej branży).

Organizatorzy konkursu chcieli zwrócić uwagę młodych ludzi na ważne aspekty działalności gospodarczej, która służy nie tylko zyskowi przedsiębiorcy, ale też ma pozytywny wpływ na rozwój społeczności lokalnej, funkcjonowanie rynku pracy czy poprawę jakości życia w regionie. Ich celem było również zachęcenie młodych ludzi do nawiązania kontaktów z lokalnymi przedsiębiorcami, poznanie warunków funkcjonowania firm oraz zmierzenie się z wyzwaniem, jakim jest projektowanie innowacyjnych rozwiązań czy pozyskiwanie inwestorów.

Spośród nadesłanych na konkurs prac jury I etapu wybrało po osiem projektów w każdej z kategorii wiekowych.

W kategorii GIMNAZJA były to:

  • Zespół "Młodzi innowatorzy" z Europejskiego Gimnazjum Społecznego dr Rahn w Zielonej Górze;
  • Zespół "Ekonomistki w okularach" z Gimnazjum im. Czesława Miłosza w Topoli Królewskiej;
  • Zespół "Anioły biznesu" z Gimnazjum im. Czesława Miłosza w Łęczycy;
  • Zespół "HealthCrew" z Gimnazjum im. Jana Pawła II w Czerwieńsku;
  • Zespół "Young Team GIM TV", Sekcja Filmowa GIM TV z Gimnazjum nr 2 w Głogowie im. Ireny Sendler;
  • "Zespół Bajarzy 3" z Gimnazjum nr 9 we Wrocławiu;
  • Zespół z Gimnazjum w Turośni Kościelnej im. ks. Michała Sopoćki;
  • Zespół "Patchwork Cobra" z ZSG nr 3 im. Fryderyka Chopina w Milanówku;

W kategorii SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE były to:

  • Zespół "Słodki projekt" z Zespołu Szkół w Dobrym Mieście;
  • Zespół "Na lepsze z Korczakiem" z V Liceum Ogólnokształcącego im. Janusza Korczaka w Tarnowie;
  • "Szkolne Towarzystwo Entuzjastów Reklamy" z Zespołu Szkół Elektryczno-Elektronicznych im. prof. Janusza Groszkowskiego w Radomsku;
  • Zespół "Szklane Promyczki" z Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Sierakowicach;
  • "Drużyna Pieniądza" z Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących nr 3 w Chorzowie;
  • Zespół "Elektryk" z Zespołu Szkół Elektryczno-Elektronicznych im. Prof. Janusza Groszkowskiego w Radomsku;
  • Zespół „Młodzi poszukiwacze” z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Redzie;
  • Zespół "Dream Team GIM TV" - Międzyszkolna Sekcja Filmowa GIM TV przy Gimnazjum nr 2 w Głogowie im. Ireny Sendler.

6 lutego br. odbyło się spotkanie jury II etapu. W wyniku obrad wybrano finalistów konkursu.

W kategorii szkoły gimnazjalne finalistami zostali:

  • Zespół "Młodzi innowatorzy" z Europejskiego Gimnazjum Społecznego dr Rahn w Zielonej Górze;
  • Zespół "Ekonomistki w okularach" z Gimnazjum im. Czesława Miłosza w Topoli Królewskiej;
  • Zespół "HealthCrew" z Gimnazjum im. Jana Pawła II w Czerwieńsku;
  • Zespół "Young Team GIM TV", Sekcja Filmowa GIM TV z Gimnazjum nr 2 w Głogowie im. Ireny Sendler;
  • "Zespół Bajarzy 3" z Gimnazjum nr 9 we Wrocławiu;
  • Zespół "Patchwork Cobra" z ZSG nr 3 im. Fryderyka Chopina w Milanówku;

W kategorii szkoły ponadgimnazjalne w finale znaleźli się:

  • Zespół "Słodki projekt" z Zespołu Szkół w Dobrym Mieście;
  • Zespół "Na lepsze z Korczakiem" z V Liceum Ogólnokształcącego im. Janusza Korczaka w Tarnowie;
  • "Szkolne Towarzystwo Entuzjastów Reklamy" z Zespołu Szkół Elektryczno-Elektronicznych im. prof. Janusza Groszkowskiego w Radomsku;
  • Zespół "Elektryk" z Zespołu Szkół Elektryczno-Elektronicznych im. Prof. Janusza Groszkowskiego w Radomsku;
  • Zespół „Młodzi poszukiwacze” z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Redzie;
  • Zespół "Dream Team GIM TV" - Międzyszkolna Sekcja Filmowa GIM TV przy Gimnazjum nr 2 w Głogowie im. Ireny Sendler.

O tym, kto zdobędzie główną nagrodę finaliści dowiedzą się podczas uroczystej ceremonii rozdania nagród pod koniec marca 2016r. w siedzibie Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.

Jury oceniało nie tylko spot, ale także cały projekt: uwzględnienie zastanego kontekstu (profilu, zasobów możliwości firmy), uzasadnienie ekonomiczne, korzyści dla społeczności lokalnej, możliwe utrudnienia w realizacji projektu, koszty, współpracę uczniów z firmą oraz w ramach zespołu uczniowskiego. Brano również pod uwagę potencjał i pomysłowość projektu oraz dopasowanie przekazu do potencjalnych odbiorców - inwestorów.

Docenione zostało ogromne zaangażowanie wszystkich twórców projektów oraz pracę włożoną w przygotowanie spotów. Finalistom serdecznie gratulujemy!

SKŁAD JURY II ETAPU:

Ewa Modzelewska – Koordynatorka projektu, Wydział Informacji i Komunikacji Społecznej, Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce

Bartosz Zadura – Specjalista ds. mediów, Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce

Sylwia Żmijewska-Kwiręg - Dyrektorka zespołu programów edukacji obywatelskiej, Centrum Edukacji Obywatelskiej

Magdalena Świderska - Specjalistka od edukacji ekonomicznej, Fundacja Szkoła z Klasą i Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej

Ewa Duda-Maciejewska - marketingowiec i socjolog, wykładowca SWPS, członkini Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR

Jak to było w poprzednich latach?

Zeszłoroczny konkurs, pod hasłem "Rozwój ma wiele twarzy" nawiązywał do założeń Europejskiego Roku na rzecz Rozwoju 2015. Jego celem była edukacja uczniów w tematyce współpracy rozwojowej; podniesienie świadomości uczniów dot. idei i znaczenia współpracy rozwojowej realizowanej w różnych zakątkach świata przez Unię Europejską; skłonienie do refleksji nad tym, jakie działania rozwojowe warto wspierać. Chcielismy zachęcić do refleksji nt. miejsca Unii Europejskiej w świecie i działań realizowanych przez poszczególne kraje członkowskie.

W 2014 roku konkurs nosił nazwę "Strzał w dziesiątkę" i związany był z obchodami dziesięciolecia wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. Chcieliśmy zachęcić młodzież do refleksji na temat miejsca Polski i jej roli w UE w przyszłości. W 2013 roku konkurs pt.: „Nakręć się na wybory!” związany był z wyborami do Parlamentu Europejskiego. Jego celem było uświadomienie młodym ludziom, że Unii Europejskiej nie można budować bez jej obywateli, a Parlament Europejski jest jedyną instytucją unijną, której przedstawicieli wybieramy w wyborach bezpośrednich.W 2012 roku konkurs nosił nazwę „Bądźmy aktywni RAZEM”. Jego głównym założeniem było zwrócenie uwagi uczniów na wkład, jaki do społeczeństwa wnoszą seniorzy. Co mogą przekazać starsi młodym, ale także młodzi starszym. Naszym zamierzeniem było zachęcenie młodzieży do podejmowania działań z myślą o aktywności osób starszych i budowaniu solidarności międzypokoleniowej. W 2011 konkurs nosił nazwę „Mój pierwszy krok w wolontariat”. Naszym zamierzeniem było promowanie dobrych praktyk i stworzenie swoistego katalogu dobrych rad dla początkujących wolontariuszy. W 2010 konkurs „Nie wykluczam!” poświęciliśmy walce z ubóstwem i wykluczeniem społecznym. Było wyjątkowo emocjonująco - nagrodziliśmy aż 9 zespołów! W 2009 r. rywalizacja odbywała się pod hasłem „Przybij piątkę!” i nawiązywała do piątej rocznicy przystąpienia Polski do Unii Europejskiej oraz dwudziestej rocznicy przemian ustrojowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Druga edycja konkursu pt. „Europa Wielu Kultur” odbyła się w 2008 r. i była związana z obchodzonym wówczas Europejskim Rokiem Dialogu Międzykulturowego. Konkurs zainaugurowaliśmy w 2007 r. pytaniem „Co się zmieniło w Twoim życiu dzięki funduszom unijnym?”